Frågor & Svar
Vill du veta en hemlis? 🤫
Det dryga svaret: Den som väntar på något gott..
Det riktiga svaret: Det fanns lite beslut ångest bakom inbjudan som behövde landa och sedan var det ju det här med att Mikaelas design aldrig blir klar för att hon drömmer för mycket.
Men vill du veta en hemlis?
Inbjudan går nämligen att plantera!
Då vi vet att man aldrig vet vad man ska göra med en inbjudan efter att bröllopet har varit eller snarare efter att man skrivit ner datumet i kalendern😉 så valde vi att hitta ett sätt där den även kunde ge er och naturen lite extra kärlek.
Så denna inbjudan innehåller frön från olika växt sorter som gör att båda bin, fjärilar och andra insekter ska må bra.
Inbjudan kan du enkelt lägga i en kruka med lite jord och efter ca 6veckor kommer blommorna börja blomma 🌸
Bästa så tiden är mellan mars-juni, om du inte kan vänta till nästa år för att plantera den så glöm inte att spara denna hemsida så du inte missar något viktigt 🤗
1. Varför är det så långt emellan Kyrkan och Festen?
Det kan man allt fråga sig, men det finns en väldigt bra tanke bakom beslutet!
För om du kollar på Google maps kan man faktiskt se att det ligger en kyrka väldigt nära Svabensverks herrgård, promenad avstånd faktiskt. Men kyrkan skulle inte få plats med Mikaelas långa gästlista.
2. Hur gör man med boende?
När du OSAt anger du om du behöver boende mellan lördag och söndag. Vi kommer sedan att placera ut vem som sover vart med hjälp av Teresa och Jesper. När utplaceringarna har skett kommer vi att återkomma med vart exakt du kommer få sova i god tid så att du kan lämna väskor innan festen börjar.
Har du frågor kan du maila boende@mikaelaochpontus.se
3. Jag har ingen bil, hur ska jag mig ta mig mellan vigseln och festen?
Ta det lugnt, vi kommer samla in hur många som behöver ha hjälp med transport och försöka hitta en bra lösning så alla som vill kan ta sig ut till festen.
4. Presenter, vad önskar ni er?
Vi önskar oss egentligen endast att ni närvara och firar med oss!
Men ibland är det lite svårt att förstå därför svarar vi även så här:
- Vill man verkligen ta med sig något fysiskt får du gärna ta med dig en solros som sedan kommer användas som dekoration under festen.
- Vill man fortfarande ge något mer så kommer det finns en kista i lokalen där man gärna få hjälpa oss skapa fina minnen genom att tipsa oss om platser i världen vi borde besöka eller kanske köra en dykarresa till då det tydligen är vår nya hobby (endast om det är varmt vatten).
- Som tredje och sista alternativ får ni gärna Swisha en gåva till nr: xxx-xxx xx xx eller lämna en liten peng tillsammans med din hälsning i kistan som vi då kommer använda för att upptäcka nya ställen och också en Playstation 5 som Pontus önskat sig ett tag.
5. Klädkod: Mörk kostym?
Herrar: För er innebär det att ni ska sätta på er en kostym som har samma färg på byxor som kavaj helst i en mörkare färg så som Mörkblått, mörkgrå eller svart. Men ta det du hittar hemma så blir det säkert bra. När det gäller slips eller fluga får ni välja helt fritt men ta gärna något med lite färg, det är ju trots allt ett sommar bröllop 😉
Damer: Det är alltid lite svårt med klädkoder för kvinnor då det finns så många alternativ. Men för detta tillfälle skulle vi rekommendera en klänning eller kjol som går till knäna eller är lite längre, tror att det kallas för midi-klänningar nu för tiden. Har du mer utav en byxstil kan du ju självklart haka på herrarnas klädkod. Huvudsaken är att man inte glömmer att ha något färgglatt på sig 🤗
Vill man ha den officiella beskrivningen från Magdalena Ribbing kommer här en länk till en gratis artikel: Magdalena Ribbing - Mörk kostym
Klädkod Fredag:
Det är bra att packa ned badkläder och handduk men annars gäller kläder som passar för korvgrillning och brännboll som gäller.
Klädkod Söndag:
Somrig och bakis fräsch fick vi lära oss va en bra klädkod till söndagen där vi endast kommer käka lite brunch/frukost innan det är dags att sätta sig i bilarna för att köra hem. (Vi kan tacka Emil för denna klädkod 🫡)
6. Jag vill hålla tal, vart anmäler jag det?
Man får självklart hålla tal under middagen!
Efter sista dagen för OSA (16 juni) kommer vi att lägga upp ett formulär för att anmäla tal. Denna lista kommer att delas med våra toast masters så se till att anmäla detta i god tid så att de kan planera vad som kommer hända under middagen.
7. Blir det något dansgolv på bröllopsfesten?
OM DET BLIR!
Du kan hjälpa oss göra dansgolvet ännu bättre genom att lägga till dina favorit låtar på denna Spotify lista: Årets Bröllopsfest
8. Transport?
Är det så att du behöver hjälp med transport eller känner att du har någon extra plats i bilen får du gärna meddela detta till våra Toastmasters så vi lättare kan hjälpas åt att transportera personer mellan alla ställen. För att kontakta Toastmastrarna lättast skickar man ett mail till: toastmasters@mikaelaochpontus.se